Impactul OUG 114/2018 in Piata Constructiilor
Sfârșitul de an a stat sub semnul „dă” guvernul ordonanţa sau „nu o dă”? În regulă, a dat-o! acum de ce nu se publică…?
Toate emoțiile au dispărut pe 29.12.2019 când a fost publicată OUG 114/2018. Eeee, de acolo a venit potopul, deoarece pentru unii ordonanţa este mumă, pentru alţii ciumă (cel puţin aşa se spune).
Contextul general
Sfârșitul de an a stat sub semnul „dă” guvernul ordonanţa sau „nu o dă”? În regulă, a dat-o! acum de ce nu se publică…?
În toate zilele astea de liniştite şi pace de după anul nou, m-am gândit dacă să mă bag şi eu în scandalul cu taxa pe „lăcomie” şi restul de taxe care au fost înfierate de o parte din public şi mass media. Am decis să nu o fac, dar totuşi o să las 2 păreri scurte:
Deşi economia este strict legată de politic, ea nu se judecă subiectiv (dacă nu-mi place mie de guvern, înseamnă că e criza). Un ROBOR de „3,…%” ar fi justificat dacă economia României ar fi în recesiune (aş fi tentat să zic că şi unul de peste 2%). Din ce am văzut eu raportul creştere economică vs. inflaţie este unul supraunitar , asta înseamnă că nu avem recesiune.
Atenţie! … asta nu înseamnă că lucrurile nu se pot face mult mai bine.
Atunci, asta mă duce cu gândul la nişte dobânzi „mascate” care au şi avantajul că ar colecta bani şi din spate, de când creditele se dădeau cu dobânda foarte mică + ROBOR, că de era criza economică. Haideţi să nu mai umblăm la ROBOR, iar dacă băncile vor să-şi păstreze profitabilitatea să-i spună cetăţeanului clar: „asta e dobânda pe care o vreau eu, 7-8-9%, atâta e…, vrei sau nu vrei!”.
Nu cred că există un comitet de acţionari, patron, etc. care ar face un business, constant cu un profit de sub 1%, mi se pare utopic.
Impactul OUG 114/2018 în Piaţa Construcţiilor
Sfârșitul de an a stat sub semnul „dă” guvernul ordonanţa sau „nu o dă”? În regulă, a dat-o! acum de ce nu se publică…?
Trecând peste furtuna din paharul cu apă, să revenim la lucrurile la care chiar ne pricepem. Ce facem cu construcţiile:
Pe scurt, OUG 114/2018 stabilește un nou salariu minim pe economie, 3000 Lei Brut , pentru firmele care au unul dintre CAEN-uri:
Codurile 41,42 si 43 tot cu subdomenii şi în plus, codurile de mai jos:
- 2312 – Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate;
- 2331 – Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramic;
- 2332 – Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii din argilă arsă;
- 2361 – Fabricarea produselor din beton pentru construcţii;
- 2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru construcţii;
- 2363 – Fabricarea betonului;
- 2364 – Fabricarea mortarului;
- 2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment şi ipsos;
- 2370 – Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei;
- 2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii;
- 1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie pentru construcţii;
- 2512 – Fabricarea de uşi şi ferestre din metal;
- 2511 – Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice;
- 0811 – Extracţia pietrei ornamentale şi a pietrei pentru construcţii, extracţia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei şi a ardeziei;
- 0812 – Extracţia pietrişului şi nisipului;
- 711 – Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică;
Ce este extrem de important, noul salariu minim brut pe aceste ramuri, 3000 de lei, nu este condiţionat şi de codul COR la care sunt încadraţi angajaţii. Asta înseamnă că într-o companie care face minim 80% din cifra de afaceri pe unul sau mai multe dintre CAEN-urile de mai sus, orice persoană trebuie să aibă un salariu de minim 3.000 lei brut , chiar dacă vorbim de personal de întreţinere si curăţenie.
Ok, daca am citi până aici am spune că situaţia este una dramatică. Dar nu este nici pe departe aşa!
De ce?
Deoarece OUG 114/2018 vine şi cu un nou nivel de taxare pentru construcţii în perioada 01.2019-12.2028.
Deci!
În 2019, nu mai avem C.A.S.S.(care anul trecut era de 10%), nu mai avem impozit pe venit (anul trecut era de 10%) şi avem o reducere la C.A.M. (de la 2.25% la 0.337%) şi la C.A.S. (de la 25% la 21,25%) . Practic nivelul de taxare pentru un salariu minim pe economie în construcţii, va fi de 648 lei (inclusiv C.A.M. care se plăteşte de angajator) faţă de 864 lei cât este nivelul de taxare pentru un salariu minim pe economie general (la un brut de 2080 lei). Măsura aceasta ar trebui să scadă numărul de muncitori la negru şi să ajute companiile de construcţii să readucă o parte din forţa munca din străinătate.
De ce?
Pentru ca nivelul de taxare este valabil pana la un salariu de 30.000 de lei brut. Chiar cred (aşa cum spuneam şi la finalul anului trecut) că aceasta poate fi măsura care revigorează construcţiile. E clar că România are nevoie de un sector al construcţiilor puternic.
Ce se va întâmpla la licitaţii?
Acum că am văzut ce se întâmplă din punct de vedere salarii, haideţi să vedem ce se va întâmpla şi în licitaţii.
1. Licitațiile care se vor scoate pe SICAP de la 01.01.2019
Deocamdată modul de implementare este încă la ANAP , dar sunt 99% sigur că prețul manoperei va fi actualizat cu un procent de 56,5764192139738% cât este diferenţa dintre vechiul salariu minim orar: 11,45 Lei/oră versus 17,928 Lei/oră. După se va aplica şi noua recapitulație pe 2019 şi astfel se va actualiza valoarea contractului.
În eDevize , modificare se pot face extrem de ușor, aplicând funcția de sporuri la nivel de manoperă cu procentul aferent şi după, aplicând recapitulaţia pe 2019 care este deja disponibilă în program.
Modificarea de mai sus este valabilă dacă în evaluare s-a folosit salariul minim pe economie pentru o parte din manoperă. Dacă s-a ţinut cont de recomandarea Companiei Naționale de Investiții (C.N.I.) de a se folosi o evaluare în jur de 22/lei pentru manoperă, atunci acele lucrări nu vor fi impactate.
Atât timp cât licitaţia nu a fost încă scoasă pe SICAP, lucrurile par destul de simple. Haideţi să vedem ce se întâmplă dacă lucrarea a fost deja scoasă la licitaţie sau dacă este deja în execuţie.
2. Licitațiile pentru care s-a ofertat până la data de 31.12.2018 sau care sunt în execuţie.
Din păcate legea actuală nu ne ajută prea mult în situaţia de faţă, conform HG 395/2016 „posibilitatea ajustării prețurilor, ca urmare a unor modificări legislative, condiționat de faptul dacă autoritatea contractantă a prevăzut această posibilitate în documentația de atribuire, cât și în contractul de achiziție publică.
Zilele trecute a fost publicat coeficientul oficial de actualizare al investiţiilor, de către Comisia Naţională de Statistică şi Prognoză:
- pentru investiţiile din 2018 este de 57,9%
- pentru investiţiile din 2017 (trim. 2, 3 si 4), care nu au fost actualizate la 2018, este de 68,5%
Totuși mirosul acela de primăvară despre care vorbeam în decembrie, îmi spune că ANAP va veni cu o altfel de decizie. Practic unul dintre punctele discutate între Guvernul României şi Federația Patronatelor de Construcții din Romania (FPSC), la Alba Iulia, este ca actualizarea prețului contractului să se poată face indiferent dacă există acea clauza sau nu. În plus, acordul prevede că se va putea actualiza toata manopera ofertată şi nu doar manopera care era sub noul salariu minim pe economie.
Acum totul depinde de ANAP dar premizele sunt extrem de favorabile, așa ca noi la eDevize am pus deja la dispoziția utilizatorilor o funcție prin care îşi vor putea actualiza valoarea contractului cu o singură apăsare de buton (la fel cum am făcut şi la începutul lui 2018).
Aici o să mai rămână un singur semn de întrebare. Ce se va întâmpla dacă si producătorii de material vor creşte preturile plecând de la aceste schimbări legislative. Personal nu cred ca va fi cazul, dar dacă se va întâmpla asta, ea va intra sub incidenta unei alte masuri discutate la Alba Iulia. Această măsura se leagă de ajustarea ( ATENŢIE! este diferita de actualizarea) preţului contractului care se va face în baza unor indici calculaţi de Comisia Naţională de Prognoză (C.N.P). Metodologia de ajustare va fi elaborată tot de ANAP (vezi cum se ajustează prețurile contractelor de execuție).
Anul a început extrem de bine pentru domeniul construcțiilor, acum rămâne să așteptăm şi restul de măsuri discutate, cele mai importante fiind avansul de 30% la lucrările strategice şi introducerea certificărilor profesionale.
De 10 ani, una dintre principalele noastre responsabilităţi este să fim tot timpul la zi cu legislaţia şi să oferim consultanţă de calitate utilizatorilor noştri, pentru că eDevize nu înseamnă doar comenzi pe calculator. eDevize, înseamnă oameni care petrec mii de ore pentru a oferi utilizatorilor cea mai bună consultanţă legislativă şi cel mai sigur mod în care-şi pot dezvolta proiectele.
Florin Manoloiu
Commercial and Tendering Director|eDevize