Cum esti afectat de OUG 114 in constructii. Completari despre facilitati fiscale, taxe de platit si ajustarea pretului contractului.

În data de 23 Ianuarie am participat la conferinţa ”Construcţiile – sector prioritar de importanţă naţională pentru economia românească”, cu scopul de a clarifica nelămuririle legate de OUG 114 și de a găsi punctele în care OUG-ul poate fi îmbunătățit.

scales-money-vs-diploma-law-degree-law-school

Mi-am lămurit tot ce aveam pe listă. O contribuţie importantă în clarificarea dilemelor a avut-o președintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), domnul Bogdan Puşcaş, foarte în temă şi pregătit să răspundă (a doua surpriza frumoasă de la ANAP pe anul acesta, după rapiditatea cu care au publicat instrucţiunea în Monitorul oficial).

Dezbaterea pe punctele din lege şi pe cele din instrucţiunea de aplicare a fost una foarte interesantă şi mi-a dat răspunsurile de care mai aveam nevoie pentru a asigura tot suportul legislativ celor peste 5.000 de utilizatori eDevize. A fost de mare ajutor că am fost în aceeaşi sală oameni din industrie, reprezentanţi ANAP, reprezentanţi CNP şi reprezentanţi ai ministerului muncii.

pexels-photo-1181396

Să trecem la problemele “spinoase” din spatele OUG 114.

Problema 1

Întrebarea cea mai importantă a fost: “Ce companii trebuie să plătească noul salariu minim pe economie şi ce companii se vor bucura de facilităţile fiscale?” Aici s-a atras atenţia că unii oameni se simt foarte nedreptăţiţi că nu sunt incluşi printre companiile afectate de OUG iar alţii se simt afectaţi că sunt incluşi, sau cum spun eu mai simplu “Nu sunt un borcan de Nutella ca să pot face pe toată lumea fericită”.

Cele 2 puncte trebuie discutate separat. Vor beneficia de facilităţile fiscale companiile care fac minim 80 % din cifra de afaceri pe unul (sau mai multe) dintre codurile CAEN: 41, 42, 43 şi

  • 2312 – Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate;
  • 2331 – Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramic;
  • 2332 – Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii din argilă arsă;
  • 2361 – Fabricarea produselor din beton pentru construcţii;
  • 2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru construcţii;
  • 2363 – Fabricarea betonului;
  • 2364 – Fabricarea mortarului;
  • 2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment şi ipsos;
  • 2370 – Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei;
  • 2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii;
  • 1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie pentru construcţii;
  • 2512 – Fabricarea de uşi şi ferestre din metal;
  • 2511 – Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice;
  • 0811 – Extracţia pietrei ornamentale şi a pietrei pentru construcţii, extracţia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei şi a ardeziei;
  • 0812 – Extracţia pietrişului şi nisipului;
  • 711 – Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică;
pexels-photo-1028726

A rămas încă în dezbatere care va fi modul de calcul al celor 80%: anual, trimestrial sau lunar. Oricare va fi acesta, trebuie depusă o declaraţie pe propria răspundere care sa comunice că se îndeplineşte condiţia de 80%. La conferinţa s-a discutat despre suplimentarea codurilor CAEN si discuţia a rămas deschisă (adică se vor mai suplimenta).

Acum că am văzut cine beneficiază, haideţi să vedem cine este obligat să plătească un salariu minim de 3000 de lei brut. Aici la prima vedere este simplu. Toate companiile care au printre codurile CAEN unul dintre codurile de mai sus. Este drept, nu este drept… cred că este mai mult o chestie de nuanţă. Totuşi este clar că o companie care nu are niciun fel de treaba cu construcţiile nu ar trebui să fie afectată de această lege doar pentru că are un CAEN trecut, aşa că soluţiile sunt:

  • pentru companiile care nu au deloc activităţi de construcţii, dar care au un astfel de cod printre CAEN-uri (pentru ca la crearea actului constitutiv s-a pus CAEN-uri „sa acopere tot”), se va acorda un termen de graţie 30-60-90 zile în care companiile să modifice actul constitutiv şi să şteargă acele coduri CAEN
  • pentru companiile care au activităţi de construcţii, dar într-un volum restrâns, recomandarea este să mai deschidă încă o companie pe care sa desfăşoare doar activităţile de construcţii şi să elimine codurile CAEN de construcţii de la compania “mamă”

Într-adevăr, lucrurile nu sunt foarte simple, dar nimic bun în viaţă nu se obţine uşor.

Problema 2

În articolul despre fonduri suplimentare in piaţa construcţiilor,, rămăsesem cu o restanţă, ce se întâmplă cu licitaţiile deja scoase pe SEAP?

  • Dacă nu s-a licitat încă pentru acea lucrarea, ANAP-ul a trimis indicaţii pentru actualizarea preţului contractului astfel încât să nu fie problemă
  • În cazul în care s-a licitat pentru acea lucrare, dar procedura nu este încă închisă (deci se poate licita şi cu vechea şi cu noua legislaţie), recomandarea este să se închidă procedura şi să se reia. Aşa cum a spus domnul Puşcaş: “Nu are sens să pleci la drum cu ceva făcut prost”
  • În cazul în care s-a licitat pe vechea legislaţie şi procedura este închisă, se va merge mai departe cu evaluarea lucrărilor şi după se va actualiza valoarea contractului

Problema 3

Cum se va face revizuirea preţului contractului (prima dintre cele 2 metode prin care se poate face ajustarea)?

pexels-photo-1288483

Recomandarea preşedintelui CNP domnul Ion Ghizdeanu este (pentru a nu ne complica) să mergem pe formula simplificată, care va ţine cont doar de Restul e Realizat şi de un indice care va fi dat la fiecare 3 luni de către CNP. Acest indice se va raporta inclusiv până la nivelul Q1 2016.Practic formula ne spune că:

An (valoarea totală a contractului) = Av (suma/operaţiile decontate până atunci) + (100 –Av) ”Restul de realizat” * coeficientul primit de la CNP.

Vă reamintesc că în eDevize astfel de modificări se pot face cu o singură apăsare de buton.

Adresa de e-mail introdusa nu este valida sau exista deja. A avut loc o eroare in incercarea de a crea cont. Vei primi un email dupa ce o rezolvam
Emailul introdus este deja asociat cu un cont eDevize.
Doresti sa recuperezi parola?
Contul dumneavoastra este blocat momentan. Daca nu ati facut-o deja, va rugam sa va verificati e-mail-ul si sa urmati instructiunile de activare. Daca nici atunci nu va puteti loga, va rugam sa trimiteti un e-mail la adresa: office@edevize.ro. Va multumim.

Problema 4

Cum facem actualizarea preţului contractului (cea de-a 2 metodă)? Despre actualizare am discutat pe larg într-un articol trecut aşa că nu o să mai reiau toate informaţiile. Ce este extreme de important de reţinut:

Actualizarea contractelor se face în cazul în care apare un eveniment care nu putea fi prevăzut (cum ar fi schimbarea salariului minim pe economie sau cresterea pretului pe materiale) şi se face cu un act adiţional. Încă nu s-a decis dacă coeficientul de actualizare pentru schimbările de manoperă din OUG 114 se vor face cu:

3000/1900 = 57,8947% sau cu 17,928/11,45= 56,5764%

Oricum diferenţa între cele 2 procente nu este foarte mare, aşa că noi la eDevize am decis deocamdată să mergem pe varianta 56,5764%*.

Coeficientul oficial de actualizare al investiţiilor, publicat de către Comisia Naţională de Statistică şi Prognoză:

  • pentru investiţiile din 2018 este de 57,9%
  • pentru investiţiile din 2017 (trim. 2, 3 si 4), care nu au fost actualizate la 2018, este de 68,5%

De 10 ani, una dintre principalele noastre responsabilităţi este să fim tot timpul la zi cu legislaţia şi să oferim consultanţă de calitate utilizatorilor noştri, pentru că eDevize nu înseamnă doar comenzi pe calculator. eDevize înseamnă oameni care petrec mii de ore pentru a oferi utilizatorilor cea mai bună consultanţă legislativă şi cel mai sigur mod în care-şi pot dezvolta proiectele.

Florin Manoloiu

Commercial and Tendering Director|eDevize

0 0 votes
Article Rating
Aboneaza-te
Notifica la
guest
86 Comments
cele mai vechi
cele mai noi
Inline Feedbacks
View all comments
Laura
Laura
5 ani in urma

Cazuri intalnite in Contractele de executie lucrari:
1) In cazul in care s-a ofertat in cadrul unui contract in anul 2018 o manopera de 20 lei/ora, actualizarea manoperei incepand cu anul 2019 va fi calculata: 20 lei/ora x 56,5764% = 31,31 lei/ora?????
2) In cazul in care s-a ofertat in cadrul unui contract in anul 2016 o manopera de 5,80 lei/ora, actualizarea manoperei incepand cu anul 2019 va fi calculata: 5,80 lei/ora x 56,5764% = 9,08 lei/ora ???? sau se va aduce manopera pentru restul de executat direct la pretul de 17,925 lei/ora cat este minimul pe economie in constructii??
3) In cazul incheierii unui contract de lucrari in Asociere unde 2 asociati nu se incadreaza in limita de peste 80% cifra de afaceri rezultata din codurile CAEN mentionate mai sus si 2 asociati au peste 80% cifra de afaceri conform coduri CAEN, cum se va actualiza pretul contractului, avand in vedere ca atat pretul minim al manoperei difera, cat si contributia asiguratorie pentru munca (CAM: peste 80% cifra afaceri = 0,3375, iar sub 80% cifra afaceri = 2,25%)
Asteptam opinii in legatura cu cazurile mentionate mai sus.

Florin
Florin
5 ani in urma
Reply to  Laura

Buna ziua,

1. Conform OUG toata manopera poate sa fie indexata cu 56,..%. Asa ca da, valoarea ar fi de 31,31 lei/ora.

2. Personal as trece prin toti pasii de salarii minime. As aduce in primul rand salariile la nivel de 2017, dupa as aplica modificarile de taxe + cresterea din 2018 (inclusiv recapitulatia pe 2018) si dupa as indexa cu procentul de 56,…. Astfel o sa ajungeti la o valoare reala a manoperei ofertate in 2016.

3) Pentru plata salariilor minime regula de 80% nu se aplica. Deci o sa avem aceeasi manopera bruta (am avea alta manopera doar daca unul dintre asociati nu ar avea deloc CAEN pe constructii, deci ar executa lucrari ilegal). Actualizarea manoperei se face cu procentul de 56,…% Singura diferenta este de CAM, unde in oferta ar trebui trecut CAM-ul la care se incadreaza liderul e asociere si apoi ei o sa deconteze intern.

Multumesc,

Bidu Elisei
Bidu Elisei
5 ani in urma

Buna ziua In articol dvs. menetionati faptul ca: „Recomandarea preşedintelui CNP domnul Ion Ghizdeanu este (pentru a nu ne complica) să mergem pe formula simplificată, care va ţine cont doar de Restul e Realizat şi de un indice care va fi dat la fiecare 3 luni de către CNP. Acest indice se va raporta inclusiv până la nivelul Q1 2016.Practic formula ne spune că: An (valoarea totală a contractului) = Av (suma/operaţiile decontate până atunci) + (100 –Av) ”Restul de realizat” * coeficientul primit de la CNP.” 1.Doresc sa va intreb cum percepeti aceasta prevedere avand in vedere ca acum nu exista acesti indici (si nici nu se cunoaste macar o data aproximativa cand vor aparea), in sensul ca de exemplu, in luna februarie eu ca si antreprenor voi depune 2 situatii de lucrari (in mod normal ar trebuie sa am dreptul de a-mi actualiza contractul cu acesti indici, insa acestia nu sunt disponibili). 2.In viitor, credeti ca autoritatile contractante vor accepta ca la fiecare situatie de lucrari (martie, aprilie), acestea sa fie actualizate cu acesti coeficienti? 3.In acest caz actulizarea se va face global, la nivelul intregului contract, sau particular pe anumite materiale mai importante (de exemplu metal, bitum,… Citeste mai mult »

Florin
Florin
5 ani in urma
Reply to  Bidu Elisei

Buna ziua,

1. Am vazut o tabela cu acesti indici si cred ca prima lor varianta oficiala va fi pusa la dispozitie cel tarziu in aprilie. Aici discutam despre revizuirea pretului contractului, este important sa diferentiem revizuirea de actualizare pentru ca la revizuire trebuie sa exista o clauza care sa permita „ajustarea- vechiul termen folosit si care acum inglobeaza cele 2 notiuni revizuire si actualizare” in contract.

Revenind, dupa ce se publica indicele, la urmatoarea situatie dumneavostra puteti sa solicitati si diferenta de plata pentru lunile (sa zicem 3) in care nu ati facut revizuire(daca faceti in aprilie puteti solicita si diferenta pentru ianuarie, februarie, martie). Revizuirea nu poate fi respinsa de unitatea contractanta si se poate face fara acte aditionale.

2.Sunt obligate sa faca asta. Trebuie doar sa depuneti o cerere in care sa justificati revizuirea(din nou daca contractul prevede asta).

3. Actualizarea, care este diferita de revizuire, se face cu act aditional si nu pentru ea nu aveti nevoie de clauze in contract. In schimb aici trebuie sa aratati ca va aflati in una dintre situatiile despre care am vorbit in articolul:

https://www.debug.edevize.ro/fonduri-suplimentare-in-domeniul-constructiilor-vezi-cum-ajustezi-valorile-contractelor/

Radu
Radu
5 ani in urma

Buna ziua!

Pentru contractele private finantate de Uniunea Europeana, care sunt aprobate si se afla in derulare, cine va suporta aceasta crestere? Constructorul? Beneficiarul?

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Radu

Buna ziua,

Se aplica la toate contractele cu fonduri publice (si cele Europene intra in categoria asta). Acest lucru inseamna ca beneficiarul va suporta aceasta crestere.

Elena
Elena
5 ani in urma

Buna ziua ,
Aveti dreptate ,daca va referiti la beneficiar ,ca autoritate contractanta -din fonduri publice .
El are obligatia sa accepte actualizarea ,dar in situatia unor contracte de finatare din programe publice (PNDL ,AFIR ,POR, POS etc ) trebuie ca finatatorii sa ia decizii privind actualizarea contractelor de finatare ,intrucat ,,in general , cheltuielile cuprinse in contractele de achizitie sunt cheltuieli eligibile (cu incheierile de deviz aferente ) .Sunt cazuri ,in care beneficiarii nu isi pot permite suportarea valoril actualizarilor si asta ar insemna compromiterea investitiilor .
Cred ca dupa aprobarea bugetului ,fiecare finatator va stabili ,corelat cu CNP, cote de actualizare ale contractelor de achizitii si se vor semna acte aditionale la contractele de finatare .

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Elena

Buna ziua,

Legea se va aplica indiferent de programul de finantare. Se va prinde in bugetul pe 2019 si o suma care sa acopere actualizarile contractelor.

Fara zona de programe, legea ar fi facuta aproape pentru nimic.

Correct
Correct
5 ani in urma

La data de azi, 20 Februarie 2019, avem deja un răspuns al MDRAP, Adresa nr. 21.748 din 11.02.2019, din care eu am înțeles că nici vorbă, acceptăm să se revizuiască dar să nu se schimbe nimic :
”În situația în care, valoarea actualizată, depășește valoarea alocată de la bugetul de stat precizăm că, creditele de angajament alocate de către MDRAP pentru realizarea obiectivelor de investiții prin ordinele de ministru și respectiv, contractele de finanțare, sunt stabilite în urma analizei de specialitate asupra documentațiilor tehnico-economice și în limita bugetului aprobat prin legea bugetară anuală, nefiind posibilă majorarea lor”.

Am încheiat citatul !

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Correct

Buna ziua,

Cunoastem raspunsul MDRAP. Cheia din textul scris de dumneavostra este in „valoarea alocata de la bugetul de stat”, aceasta valoare nu este valoarea la care s-a castigat licitatia.

Multumesc frumos,

Elena
Elena
5 ani in urma

Da ,cu certitudine ,dar se pare ca diferentiat .Vezi ORD ORDIN-Nr.-2717_318_2018 -MO 49 din 18 ianuarie 2019 -cota de actualizare contracte de la buget 5,6 % in 2019 –

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Elena

Buna ziua,

Aici s-a luat in calcul o actualizare la totalul valorii contractelor pentru care nu s-a incheiat procedura de achizitie. Asta inseamna material, manopera, utilaj, transport. Contractele in executie sau pentru care s-a incheiat procesul de achizitie intra in alta categorie.

Ionut
Ionut
5 ani in urma

Buna ziua!
In cazul contractelor mai vechi care nu au clauza de revizuire cum actualizam manopera?
Concret am un contract licitat in 2016 care dupa pe am fost contestat a fost castigat la finalul lui 2017, In 2018 a fost permisa revizuirea manoperei dar fara a depasi valoarea ofertata ( procentul cad au fost schimbate cotele) rezultand un tarif se 8.9 lei/ora.
Acum daca la 8.9 aplic procentul de 56% rezulta um un tarif de 13.94 ceea ce este mai mic decat 17.93. Conform instructiunii ANAP datorita modificarii legislative eu inteleg ca as putea actualiza manopera la 17.928, dar va rog sa imi comunicati si punctul dumneavoastra de vedere.
Multumesc!

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Ionut

Buna ziua,

Procedura oficiala ar fi:

– actualizare manopera 2016 cu procentul de marire a salariului minim dde la 01.02.2017
– trecere taxe de la angajat la angajator(aici statul nu plateste in plus dumneavostra le aveati inainte in recapitulatie) de la 01.01.2018
– actualizare manopera cu procent marire salariu minim pe economie de la 01.01.2018
– actualizare manopera cu procent marire salariu minim pe economie de la 01.01.2019

TIMOFTI VIORICA
TIMOFTI VIORICA
5 ani in urma

Buna ziua,

In conditiile in care avem contracte din 2015 neterminate nici acum, in care nu s-au acceptat niciodata modificari ale manoperei pe motiv ca nu este clauza in fisa de date si contract, mai bine zis de frica de catre autoritati, normal ar fi acum, sa actualizam manopera anual, succesiv si in final sa se ajunga lacei 3000 lei minim in ramura de constructii ?
Mentionam ca atat au acceptat autoritatiel: trecerea taxelor de la angajator la angajat, fara a se depasi valoarea licitata si desi manopera era sub minimul pe economie, nu au acceptat, de frica cum spuneam.
Acum ar trb sa procedam ca mai sus ?

Claudiu
Claudiu
5 ani in urma

Buna ziua,

Procedura oficiala ar fi:

– actualizare manopera 2016 cu procentul de marire a salariului minim dde la 01.02.2017
– trecere taxe de la angajat la angajator(aici statul nu plateste in plus dumneavostra le aveati inainte in recapitulatie) de la 01.01.2018
– actualizare manopera cu procent marire salariu minim pe economie de la 01.01.2018
– actualizare manopera cu procent marire salariu minim pe economie de la 01.01.2019

Ilie
Ilie
5 ani in urma

v-a trecut prin minte sa „legati” salariul minim de COR, ci nu de CAEN? era prea logic? o societate obtine 98% CA din comert si 2% din CAEN constructii si impuneti salariu minim 3000 lei vanzatoarelor!? Aberatii legislative facute de amatori si sustinute de interese.

Cristi
Cristi
5 ani in urma

Buna ziua,
Ne confruntam cu urmatoarea speta:
-in Contractul de executie avem prevazuta formula de actualizare (contract de anul trecut);
-prin Instructiunea 2 se prevede o alta formula bazata pe indici CNP;

In aceasta situatie vom renunta la formula din Contract si vom aplica formula din Instructiunea 2 (pentru materiale).

Va multumesc.

Florin
Florin
5 ani in urma
Reply to  Cristi

Buna ziua,

De la 01.01.2019 se va folosi noua formula de revizuirea pretului contractului. S-a renuntat la veche formula pentru ca nu acoperea toate cazurile.

Multumesc frumos,

adrian stefanescu
adrian stefanescu
5 ani in urma

Buna ziua…Firmele de c-tii de drumuri care la inceput de an factureaza(de regula) doar servicii de deszapezire,care nu intra in codurile CAEN pentru care se face reducerea,nu vor putea ajunge la 80% lucrari de constructii decat peste cateva luni,activitatea de executie pe timp de iarna fiind foarte redusa.Aceste firme vor beneficia de reducerea contributiilor doar in luna in care efectul decontarii deszapezirii va fi mai mic si ponderea c-tiilor va ajunge la cei minim 80%? Va multumesc !

Florin
Florin
5 ani in urma

Buna ziua,

Deocamdata nu exista o forma finala pentru cum se va face calculul de 80% pentru codurile CAEN. Anual, trimestrial, lunar. Cel mai probabil se va merge pe un calcul anual, ca sa nu existe variatii mari de salarii pentru oameni. E mai greu sa-i explici cuiva, vezi ca luna asta castigi 2300 de lei pentru ca avem 80% pe CAEN constructii iar luna viitoare sa-i spui, castigi 1400 de lei pentru ca nu mai avem 80% pe CAEN constructii.

Catalin
Catalin
5 ani in urma

Buna ziua,
Ar trebui sa fie o pereioada de referinta pentru a putea putea calcula ponderea cifrei de afaceri: ordonanta e publicata pe 29.12.2018: se ia in calcul tot anul 2018, sau se incepe cu 1 ianuarie 2019?… daca ar incepe de la 1 IANUARIE 2019, cred ca prea putine firme s-ar inscrie cu procentul de peste 80% si nu ar fi in spiritul legii, adica sa creasca venitul net al omului pentru a atrage mai multa forta de munca.
Ma poate lamuri cineva?
Multumesc.

Florin
Florin
5 ani in urma

Buna ziua,

Deocamdata nu exista o forma finala pentru cum se va face calculul de 80% pentru codurile CAEN. Anual, trimestrial, lunar. Cel mai probabil se va merge pe un calcul anual, ca sa nu existe variatii mari de salarii pentru oameni. E mai greu sa-i explici cuiva, vezi ca luna asta castigi 2300 de lei pentru ca avem 80% pe CAEN constructii iar luna viitoare sa-i spui, castigi 1400 de lei pentru ca nu mai avem 80% pe CAEN constructii.

Cristi
Cristi
5 ani in urma

Buna ziua,
Referitor la firmele de constructii drumuri, activitatea lor pe perioada iernii este in special de administrare a drumurilor prin practicarea de servicii de deszapezire, astfel, nu ar fi normal ca deszapezirea drumurilor sa intre in cadrul administrarii drumurilor, care s-ar incadra la un cod CAEN din clasa constructiilor?

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Cristi

Buna ziua,

Aici discutam deja despre reorganizarea CAEN-urilor care este o problema mai veche si nu tine neaparat de OUG 114. Cateodata CAEN-urile sunt prea generale, in alte cazuri sunt prea in detaliu. Din pacate nu va putem ajuta cu aceasta speta, situatia fiind destul de „sensibila”. Ce lucrari intra la edilitare si ce lucrari intra la intretinere drumuri.

Gina
Gina
5 ani in urma

Buna ziua, pentru un salariat in constructii care nu are toata luna lucrata – deci nu are 3000 lei brut, se mai aplica deduceri (fara CASS, fara impozit si CAS micsorat) ?

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Gina

Buna ziua,

Nu are importanta daca salariatul nu a facut norma intreaga sau nici nu lucreaza cu norma intreaga. Este important sa lucreze in compania care are unul dintre CAEN-urile discutate.

Mara
Mara
5 ani in urma

Buna ziua,
Puteti sa-mi spuneti daca lucrarile de instalare, cablare retea date ,cablare firbra optica s-ar incadra la lucrari de constructii pentru calculul cifrei de afaceri de 80%.Mentionez ca firma are CAEN 4321-Lucrari de instalatii electrice.
Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Mara

Buna ziua,

CAEN 43 intra sub incidenta OUG 114.

Multumim frumos,

Ionut
Ionut
5 ani in urma

Buna ziua!
In cazul contractelor incheiate in baza OUG 34/2016 (la care semnarea contractului a fost facuta inainte de intrarea in vigoare a legii 98/2016) se mai poate actualiza manopera?
Mai concret am un contract semnat in 2014 care a fost sistat din vina beneficiarului dar instructiunea ANAP trateaza doar contractele initiate in baza OUG 34/2066 si finalizate dupa intrarea in vigoare a Legii 98/2016, ori in acest caz procedura de achizitie a fost initiata si finalizata inainte de intrarea in vigoare a legii 98/2016.

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Ionut

Buna ziua,

La momentul actual nu stim exact ce se intampla cu proiectele care sunt mai vechi de 98/2016. Totusi, tinand cont de spiritul ultimelor legi ar trebui ca autoritatea contractanta sa accepte o actualizare.

Ionut
Ionut
5 ani in urma

Buna ziua!
Analizand Art 18, Alin 2 din Instructiunea ANAP nr. 2/2018, tind sa cred ca si contractele vechi se pot actualiza.
Ce parere aveti?

„(2) În cazul contractelor încheiate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile prezenţei secţiuni se aplică numai dacă ajustarea nu a fost acordată cu titlu de daune-interese.”

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Ionut

Buna ziua!

Intr-adevar, se pot actualiza si contractele vechi, numai ca nu exista o legislatie standard in acest sens si va trebui discutat cu beneficiarul.

simona
simona
5 ani in urma

buna ziua
incepand cu 01.01.2019 tariful minin este de 17.928lei/ora. Modificare salariului minim pe economie in domeniul constructiilor nu se reflecta numai asupra angajatilor salarizati la acest nivel , ci asupra intregului personal al antreprenorului ., conform grilei de salarizare , astfel incat impactul cresterii cheltuielilor cu salariile are implicatii majore in economia contractului , independent de voita partilor. Si acum vine intrebarea : de ce nu luati in considerare ca corect si normal , in cazul unui contract aflat in derulare , restul de executat pe 2019 , tariful orar sa fie mediu brut (de unde suporta antreprenorul diferentele) ?

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  simona

Buna ziua,

Tocmai pentru ca OUG 114 are efecte asupra intregii grile salariale, se permite actualizarea intregii manopere din restul de executat (nu doar a manoperei care era ofertata cu minimul pe economie) cu procentul dintre vechiul salariu minim pe economie si noul salariu minim pe economie.

Practic si o societate care ofertase cu 20 lei/ora manopera va putea sa actualizeze valoarea contractului.

Multumesc frumos,

simona
simona
5 ani in urma

multumesc. suna bine cum spuneti dvs , insa autoritatile contractante nici la ora aceasta nu stiu cum se deconteaza (lipsa nomelor de aplicare ) si ridica problema ca ei nu au bani in plus. A. acum …. am un contract din decembrie 2017 , in 2018 la 01.01.2018 am reactulizat contractul prin modificarile aduse prin trecerea contributiilor la angajat. Valoarea de contract nu s-a modificat ,( desi dupa cum spuneti ar fi trebuit) , beneficarul sustinand ca trebuie valoarea finala sa ramana aceeasi. La reactualizare in 01.1.2018 am ajuns (practic a fost un artificiu ,ca sa raman pe aceeasi valoare) pe un tarifar de 12,81 lei/ora. acum dupa OUG si cum spuneti dvs ar trebuii 3000/1900 = 1,57894736842 . ; 12,81 lei/ora (la 31.12.2018) x 1,57894736842 = 22,2263 lei/ora – TARIF MIMIM. B. am alt contract incheiat in augst 2018 , unde am mers cu un tarifar mimin de 23 lei/ora (sa zicem caz fericit). In acest caz autoritatea contracta , imi spune ca nu am voie sa modific tariful , sa raman cu aceeiasi manopera total directa, iar diferenta dintre 2,25 % si 0.3375% din recapitulatie este economia dansilor. credeti-ma ca vorbesc de beneficiar de STAT , adica cum… Citeste mai mult »

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  simona

Buna ziua,

Pentru situatiile de genul, trebuie a faceti o hartie oficiala prin care sa le semnalati exact ce apare in lege.

Autoritatile nu pot sa fie „tara in tara”, iar norme de implementare exista. In cazul in care ei nu accepta, puteti sa faceti o plangere la ANAP sau sa-i actionati in judecata. Aici putem discuta despre rea intentie in a aplica legile din Romania.

simona
simona
5 ani in urma

multumesc , daca nu cer prea mult trimiteti-mi punctual totate normele , lege OUG cu numere , sa le pot descarca .

cand e vorba sa dea bani sunt cam „tara in tara”
multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  simona

Buna ziua,

O sa va trimitem documentele pe adresa de mail.

Multumim frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,

In cazul in care s-a ofertat tariful minim pe economie, indiferent de anul in care a avut loc depunerea ofertei, respectiv 2016-2018, manopera aferenta restului de executat (pentru lucrari in executie) sau manopera aferenta intregului contract (in cazul in care nu au fost executate lucrari) se va actualiza pana la nivelul minim actual de 17,928 lei/ora. Este aceasta afirmatie corecta?

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

Afirmatia este corecta. Singurul lucru la care trebuie sa aveti grija este sa folositi recapitulatia(setul de taxe) pe 2019.

Cristi
Cristi
5 ani in urma

Buna ziua,
Am solicitat autoritatii contractante actualizarea contractului.Au trecut 2 saptamani si nu mi-au dat nici un raspuns.Le-am trimis o alta notificare,prin care cer actualizarea manoperei contractului cu procentul de 56,…impreuna cu devizele actualizate.Deocamdata astept raspuns de la ei.
Ce ce intampla in cazul in care nu doresc aceasta actualizare,desi stiu ca sunt obligati.Eu ca operator economic cum ar trebui sa procedez mai departe?
Multumesc.

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Cristi

Buna ziua,

Puteti sa faceti o plangere la ANAP sau/si sa actionati in judecata. Instructiunile semnate de presedintele ANAP sunt legislatie tertiara (asta inseamna lege) si orice autoritate contractanta este obligata sa o respecte. Daca nu o respecta va trebui sa suporte consecintele clasice ale unei incalcari de lege.

Cristian
Cristian
5 ani in urma

Buna ziua,

Cum este tratata situatia dezvoltatorilor imobiliari- cei ce investesc in achizitia de teren, materiale si isi angajeaza si gestioneaza singura forta de munca pentru realizarea de constructii? Daca in timpul anului 2019 angajatii realizeaza productia a imobilelor, iar acestea sunt vandute/facturate abia la finalizarea investitiilor – exemplu in 2020, cifra de afaceri fiind 0 pentru 2019, angajatii obtin beneficiile OUG 114 pentru contributii in 2019?

Va multumesc!

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Cristian

Buna ziua,

Este situatia standard pentru orice companie nou infiintata cu unul dintre CAEN-urile care cad sub incidenta OUG114. Se va merge pe declaratia pe propria raspundere.

Laura
Laura
5 ani in urma

Buna ziua.
Avand in vedere ca o parte din manopera ofertata in cadrul contractelor de lucrari intra si in componenta utilajelor (mecanicii deserventi), cat si in calculul tarifului pentru transporturi (soferi), logic ar fi sa fie actualizate si preturile unitare pentru utilaje si transporturi. Legislatia insa nu prevede ca actualizarea manoperei trebuie operata doar la nivel de extrase de manopera. In acest caz, este corect daca se actualizeaza si preturile unitare pentru utilaje si transporturi cu luarea in considerare a cresterii salariale a mecanicilor si soferilor, sau actualizarea trebuie efectuata doar la nivel de extrase de resurse cu manopera.

Va multumesc.

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Laura

Buna ziua,

Atata timp cat manopera pentru utilaje nu este defalcata in devizul analitic ea nu se poate actualiza. Un procent de actualizare pentru utilaje, materiale, etc. va fi publicat de CNP in fiecare trimestru.

Mioara Lepsa
Mioara Lepsa
5 ani in urma

Buna ziua! In legatura cu actualizarea manoperei pentru utilaje si transporturi imi puteti spune pe ce va bazati cand spuneti ca nu se poate actualiza? Constructorii au facut diverse justificari si calcule pornind de la oferta initiala, in care au detaliat manopera (chiar daca reteta nu exista la momentul ofertarii) si ajungand la cum se reflecta actualizarea acesteia in pretul utilajului, respectiv transportului.

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Mioara Lepsa

Buna ziua,

Nu am facut referire la actualizarea manoperei din normele care erau compuse (utilaje, transport, etc). Am specificat ca INSSE si CNP lucreaza doar cu indici mai generali, asa ca nu o sa poata tine evidenta fiecarui material de constructie si ca acei indici nu au cum sa reflecte realitatea unui material (cum este bitumul).

Multumesc frumos,

Florin Manoloiu
5 ani in urma

A fost publicat coeficientul oficial de actualizare al investitiilor, de catre Comisia Nationala de Statistica si Prognoza:
– pentru investitiile din 2018 este de 57,9%
– pentru investitiile din 2017 (trim. 2,3 si 4), care nu au fost actualizate la 2018, este de 68,5%

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,

Cum considerati ca este mai corect sa se aplice coeficientul de actualizare a manoperei:
a) la recapitulatie/inchidere de deviz, respectiv
Total 1 = manopera ofertata
Total 2 = manopera ofertata * coeficient de actualizare
Total manopera = Total 1 + Total 2

sau
b) manopera se va actualiza in interiorul articoleleor de deviz din F3-uri

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

Varianta a) ar transforma decontarea ulterioara a proiectului in „Misiune imposibila 7” asa ca eu clar as merge pe varianta b. Sa se actualizeze F3.

Practic instructiunea 2 ne spune ca pentru actualizarea pretului contractului avem nevoie de Deviz Analitic, iar noi daca am face actualizarea in varianta a) am strica devizul analitic.

Multumesc frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Varianta a) este recomandarea si procedura oficiala conform Instructiunii emise de CNI, care are modelul de calcul prezentat in varianta a).

Cum poate autoritatea contractanta verifica in varianta b) corectitudinea calculelor?

multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

Stiu ca aceea este recomandarea CNI.

Verificarea se face la fel ca in varianta a) doar ca suma este listata pe un alt formular.
Ambele variante au la baza Restul de Realizat(care se calculeaza la fel in ambele cazuri). Doar ca in varianta a) la restul de realizat pe manopera se adauga un indice(sa zicem 57,9%) la final, fara sa stii exact cata manopera este pe fiecare articol iar in varianta b) la acelasi Rest de realizat se merge pe fiecare operatie si se aplica 57,9% la manopera si astfel se patreaza si corelatia cu extrasele.

Ca sa verifice Autoritatea contractanta, poate solicita, ambele variante de F3 pentru investitia care are doar Rest de Realizat sau poate sa treaca valoarea Restului de Realizat inainte de manopera in cerere, asa cum am facut noi in modelul din articolul – https://www.debug.edevize.ro/asteptari-constructii-2019-rezultate-constructii-2018-si-oug-114-sau-bunul-raul-si-uratul.

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,

Intrebare 1
Din ce inteleg din textul de sub primul tabel cu coeficientii publicati de CNSP, acestia nu includ si modificarile aduse de OUG 79/2017, corect?

Ex concret:
1. manopera licitata in trim III din 2017 (septembrie 2017) la 8,74 lei.
2. nu s-a facut actualizare conform OUG 79/2017
3. nu s-au decontat deloc lucrari
4.se aplica 68,5% la manopera fiecarui articol
5. la recapitalatie se aplica 2,2500 % (daca cifra de afaceri e sub 80%) sau 0,3375 % (daca cifra de afaceri e peste 80%).
E corecta procedura de actualizare?

Intrebare 2

Daca in 2018 s-a facut actualizare conform OUG 79/2017, cum se calculeaza procentul de actualizare?

Ex concret:
1. manopera licitata in trim I din 2017 (martie 2017) la 8,740 lei.
2. s-a facut actualizare conform OUG 79/2017 si a rezultat o manopera de 10,479 lei iar la inchiderea de deviz s-a aplicat 2,2500 %.
3. ce procent de actualizare se aplica in acest caz si ce CAM?

Multumesc!

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

1. Coeficientii dati de CNP pentru 2019 vs.2017 tin cont doar de trecerea taxelor de la angajator la angajat.

Pe exemplul dumneavostra:
– la 8,74 facem trecerea de taxe de la angajator la angajat (in jur de 22%) si dupa aplicam 68,5%

2. Pentru exemplul 2 se foloseste coeficientul 57,9% 2018 vs. 2019

Multumesc frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,

1. In cazul exemplului 2 , daca adaug 57,9% la 10,479 rezulta o manopera de 16,546, sub 17,928 Ce-mi scapa?

2. Este obligatoriu de folosit coeficientul publicat de CNP sau se poate merge pe varianta din Instructiunea ANAP, respectiv actualizată cu un procent egal cu cel cu care a fost indexat salariul minim si anume
17,928 / 10,479 = 71,09% 10,479 * 1,7108 = 17,928

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

10,479 nu este un salariu ofertat conform legislatiei din 2018, este un salariu ofertat conform legislatiei din 2017. In cazul acesta actualizarea se face conform Instructiunii 2. Cu procentul pana la care iese minim 17,928.

Practic si cu coeficientii CNP ati ajunge minim la 17,982, doar ca trebuie sa folositi ca punct de plecare momentul ofertarii.

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,

Multumesc pentru raspunsuri.

1. Referitor la manopera licitata in trim I din 2017 (martie 2017) la 8,74 lei/ora in conditiile in care nu s-au realizat lucrari pana acum si nici actualizarea manoperei in 2018 conform OUG 79/2017, calculul s-a facut la acest moment astfel:

8,74 * 206,9% (Coeficientul de actualizare ca urmare a creşterii salariului minim conform tabel nr. 2 publicat de CNP) = 18,08 lei/ora

Este corecta depasirea tariului de 17,928 in conditiile in care initial s-a ofertat minumul la acel moment?

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

In principiu este in regula (chiar daca nu este in spiritul legii). Coeficientul a iesit mai mare din cauza rotunjirilor.

Corina
Corina
5 ani in urma

Buna ziua. Va rog sa ma ajutati . Cum procedam la ajustarea pretului la contractele de deszapezire .Mentionam ca firma are codul CAEN – constructii. Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Corina

Buna ziua,

Pentru a va putea ajuta va rugam sa ne transmiteti mai multe detalii.

Multumesc frumos,

Ionut
Ionut
5 ani in urma

Buna ziua!
Aveti ideea ce procent la CAM folosim acum la ofertare?
1. conform codului fiscal (ART. 220^3 coroborat cu ART. 220^6, pct. 4 lit. a) procentul e de 0.3375% (2.25 cam x 0.15%-fond de garantare = 0.3375%)
2. Conform Legii 50/2019 Art. 71, Lit.a), fondul de garantare este de 12% deci rezulta 2.25×12% = 0.27%
3. si cireasa de pe tort pe ANAF.RO a fost publicata in 16.04.2019 declaratia 112 actualizata in care regasim CAM-ul si pentru constructii 2.25%. (nu gasesc baza legala in care nu se mai respecta art ART. 220^3 din codul fiscal)

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Ionut

Buna ziua,

Intre 01.01.2019 si 18.03.2019 este 0,3375%, dupa 18.03 este 0,27%. Dar atentie! pentru ca ANAF-ul nu a primit schema de ajutor de stat, constructorii vor trebui sa plateasca 2,25% in perioada aceasta si poate vor primi o rectificare dupa.

Marius
Marius
5 ani in urma

Buna ziua,
Ce parere aveti dupa aparitia instructiunii nr.1 de la ANAP? Nu apar procentele de 57.9 sau 56.55 pentru actualizarea manoperei.
Nu precizeaza nici ca se actualizeaza toate contractele si cele la care pretul unitar este peste 17.928 lei.
Autoritatea contractanta vrea sa actualizeze contractele doar pana la nivelul de 17.928 lei/ora, si cel care are 12 lei/ora si cel care are 16 lei/ora. E corect?

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Marius

Buna ziua,

Conform instructiunii 1 este legal si corect. In schimb, daca ne gandim din punct de vedere moral si al concurentei loiale, nu mi se pare corect.

Multumesc frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,

1. Conform art. 71, lit. a) din Legea 50/2019, actualizarea dupa data de 18.03.2019 a manoperei pentru contractele de lucrari se va face aplicand CAM 0,27%, este corect?

2. Ce solutie se poate aplica pentru un contract cu manopera actualizata dupa data de 18.03.2019 folosindu-se CAM 0,3375%, fiind intocmita si situatie de lucrari cu 0,3375% CAM?

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

1. Este corect. Conform legii bugetului, CAM-ul este acum 0.27% (desi ANAF ne obliga sa platim 2,25%).

2. Ar trebui sa faceti o rectificare pentru situatiile de plata emise dupa 18.03.2019 (pana atunci era 0.3375%).

Multumesc frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,

Constructorul nu este de acord sa semneze actul aditional de majorare manopera pana la 17,928 lei/ora cu CAM 0,27% si solicita CAM 2,25%. Ce procent de CAM se va folosi la recalcularea ofertei si ce procent de CAM la facturare?

Mutumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

Conform ANAF si a formularului D112, CAM-ul pe care-l platesc constructorii este de 2,25%, pentru ca nu s-a primit inca schema de ajutor de la stat. Conform OUG 114 si Legea 50, CAM-ul este de 0,27%.

Deja dureaza de prea mult timp primirea planului de ajutor, asa ca ANAF a decis sa-si mai creasca incasarile.

Consider ca ceea ce face ANAF este ilegal si ca statul ar trebui sa-si rezolve problemele intern (nu pielea contribuabililor). Pana una alta, pentru a nu exista probleme la alte controale financiare, eu as merge cu CAM de 0,27%, asteptand sa se faca reglarea de la ANAF.

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Autoritatea de Management X considera ca art. 71 litera a) din Legea nr.50/2019 – Legea bugetului de stat pe anul 2019:
a) 12%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale, cu modificările ulterioare;

nu reprezinta o modificare a procentului initial de 15% din 2,25 % aplicat la CAM in domeniul constructiilor si ca procentul in vigoare pentru CAM este tot 0,3375%.

Concret, considera ca statul incaseaza in total CAM 15%*2,25% = X lei. Din X lei, 12% se distribuie la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale.

Cum considerati aceasta interpretare?
Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

Este o interpretare proasta, deoarece OUG 114 spune:

„Articolul 2203
(1) Cota contribuţiei asiguratorii pentru muncă este de 2,25%.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028 inclusiv, cota contribuţiei asiguratorii pentru muncă se reduce la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare, în cazul angajatorilor care desfăşora activităţi în sectorul construcţii şi care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5.”

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Multumesc pentru raspuns!

Exista o adresa a MFP catre Federatia Patronatelor din Constructii disponibila la adresa:
http://federatiaconstructorilor.ro/atitudine/fpsc-solicita-mfp-clarificari-privind-completarea-declaratiei-112

in care se precizeaza ca facilitatea fiscala, respectiv reducerea CAM pentru domeniul constructiilor nu se poate aplica fara schema de ajutor si ca pana la aparitia schemei de ajutor CAM este 2,25%, asa cum prevede art. 91 din OUG 114/2018. Considerati intemeiata legal aceasta precizare?

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

Stiam de existenta adresei de la ANAF, pare legal ceea ce spune ANAF(acoperit de lege, dar nu in spiritul ei), dar nu este deloc moral. Practic pentru ca diferite organe ale statului nu comunica intre ele (cu sau fara intentie), noi ar trebui sa platim CAM 2,25% si sa incasam 0,27% cat este legal.

Vineri o sa merg la o conferinta la care o sa fie si reprezentanti ANAP si alti experti in achizitii publice si sper sa obtine o rezolvare (sau macar un termen de rezolvare)

Multumesc frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua domnule FLorin Manoloiu,
Cum a decurs conferinta cu reprezentantii ANAP si expertii in achizitii publice? Ce noutati aveti?

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

Deocamdata este inca haos. Am discutat depsre CAM si am ajuns la concluzia ca cel mai bine este sa se oferteze cu CAM 0,27 si sa se insereze clauza in contract pentru actualizare conform legislatiei.

In plus, joi s-a dat OUG cu urmatoarele modificari:

– facilitatile fiscale sa se acorde pentru un an intreg ca urmare a cifrei de afaceri de anul trecut sau la alegere pe regimul pentru firmele noi(si pt cele vechi care nu au atins pragul de 80%)
– facilitatile fiscale sa se acorde si pt venituri brute sub 3.000 RON (ca sa nu mai fie probleme cu concedii medicale sau norme partiale de munca)
– au fost adaugate CAEN-urile: fabricarea cimentului (cod CAEN 2351), fabricarea varului și ipsosului (cod CAEN 2352), extracția cărbunelui inferior (cod CAEN 0520) și fabricarea altor produse din minerale nemetalice (cod CAEN 2399)

OUG-ul nu a fost inca publicat in MO. Asteptam azi sau maine publicarea.

Multumesc frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

Buna ziua,
Multumesc pentru update!

Ca urmare a adresei din partea ANAF catre Federatia Patronatelor din Constructii toti constructorii solicita acte aditionale cu CAM 2,25% si ca 0,27% nu se aplica la acest moment ca urmare a lipsei schemei de stat.
Este anormal sa faci act aditional cu 0,27%, sa faci situatie de lucrari si sa incasezi cu 0,27% si sa platesti la stat 2,25%.

La acea conferinta, s-a stabilit care cota CAM trebuie folosita in oferta refacuta la acest moment (act aditional majorare manopera) pentru respectarea legislatiei in vigoare, cota care sa nu poata fi combatuta de niciun control ulterior (evident, presupunand ca executantii se incadreaza in conditiile necesare acordarii facilitatilor fiscale?

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua,

La conferinta nu s-a stabilit nimic (nefiind persoane de decizie acolo). Doar am discutat depsre diverse cazuri cu mai multi avocati, specialisti in achizitii, etc. Am ajuns la concluzia ca in perioada aceasta autoriatile contractante nu sunt indreptatite sa elimine din licitatii ofertanti din cauza CAM. In plus, pot plati CAM si 2,25% pentru ca au justificare (dar nu sunt obligate sa faca asta).

Multumesc frumos,

Sparky
Sparky
5 ani in urma

1. Considerati punerea in aplicare a Ordinului nr. 884 emis de Ministerul Fondurilor Europene doar pentru contractele de lucrari derulate prin POIM axele prioritare 3-8 sau e un model de buna practica pentru toate contractele de lucrari ce trebuie actualizate cu manopera, indiferent de sursa de finantare si autoritate de management?

2. Revenind la intrebarea de mai sus privind cota CAM … autoritatile publice sunt inca nedumerite privind ce cota CAM ar trebui sa accepta in cadrul ofertelor actualizate de la constructori. Cum poate fi legala atat folosirea cotei CAM de 2,25% cat si folosirea cotei de 0,27%, in conditiile in care constructorul se incadreaza in conditiile de acordare a facilitatilor fiscale? Care dintre cele doua este cota legala de pus in recapitulatie ?

3. Ce se intampla daca primariile platesc 2,25% si dupa aprobarea schemei de stat constructorii primesc o eventuala compensare pentru pentru sumele platite in plus ca diferenta intre 0,27% (cat ar trebui sa plateasca) si 2,25% (cat trebuie sa plateasca)?

Multumesc

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Sparky

Buna ziua, 1. Considerati punerea in aplicare a Ordinului nr. 884 emis de Ministerul Fondurilor Europene doar pentru contractele de lucrari derulate prin POIM axele prioritare 3-8 sau e un model de buna practica pentru toate contractele de lucrari ce trebuie actualizate cu manopera, indiferent de sursa de finantare si autoritate de management? – consider ca Ordinul 884, complica foarte mult situatia si lasa loc unei subiectivitati. Nu cred ca poate fi luat ca buna practica. 2. Revenind la intrebarea de mai sus privind cota CAM … autoritatile publice sunt inca nedumerite privind ce cota CAM ar trebui sa accepta in cadrul ofertelor actualizate de la constructori. Cum poate fi legala atat folosirea cotei CAM de 2,25% cat si folosirea cotei de 0,27%, in conditiile in care constructorul se incadreaza in conditiile de acordare a facilitatilor fiscale? Care dintre cele doua este cota legala de pus in recapitulatie ? – legal CAM-ul este 0,27% pentru constructori. Totusi beneficiarii au o justificare pentru plata a 2,25%. 3. Ce se intampla daca primariile platesc 2,25% si dupa aprobarea schemei de stat constructorii primesc o eventuala compensare pentru pentru sumele platite in plus ca diferenta intre 0,27% (cat ar trebui sa plateasca) si… Citeste mai mult »

Gicu
Gicu
5 ani in urma

Deszapezirea cu toata gama de utilaje in lunile de iarna intra in codul 4211 sau nu.

Gicu
Gicu
5 ani in urma
Reply to  admin

alte activitati de curatenie inseamna sa dai cu matura pe trotuare, nu cu utilaje pe drumuri publice.

simona
simona
3 ani in urma

buna ziua
ma confrunt cu o problema careia nu ii dau de capat din punct de vedere legal. Beneficiarul meu are control de la Curte conturi pe o lucrare finalizata in decemvrie 2019. Incepand cu 01.01.2019 am actualizat manopera cnform OUG , in urma careia s-a incheiat un Act Aditional de majorare a contractuuli. toate buna si frumoase.
Acum vine Curtea de Conturi si ma pune sa dau inapoi diferenta de manopra dintre 2018 si 2019 care ei spun ca nu trebuia sa fie trebuta prin recapitulatia devizului , respectiv procent cheltuieli indirecte si beneficiu.
Ei nu imi pot da legalitatea acestui lucru , dar nici eu.
Cum e corect si ce ar trebuii sa fac

trackback